‘De menselijke maat staat bij DRV centraal’

  • 18 maart 2021
  • Rick van Nispen - Junior accountant manager audit

‘Bij DRV staat de menselijke maat centraal. Je hoeft niet tot middernacht door te werken en de volgende ochtend weer vroeg op kantoor te verschijnen. Ja, we werken hard. Maar als ik overdag eens ga trainen, maakt dat niemand iets uit. Dan haal ik die uren op een later moment gewoon weer in’, zo vertelt junior accountant manager audit Rick van Nispen.

Rick doet aan crossfit, fitness en golfen. ‘Tijdens het sporten, kan ik alles even loslaten. Het is voor mij echt een belangrijke uitlaatklep. En daarom vind ik het ook zo fijn dat dit bij DRV gewoon kan: ik sport zo’n vier tot vijf keer in de week. Ik krijg de vrijheid om mijn klantcontact en uren zelf in te plannen. Die verantwoordelijk ligt dus helemaal bij jezelf’.’

Behalve een sportman, is de junior accountant manager audit ook een fervent reiziger. Samen met zijn vriendin maakte hij al veel mooie reizen naar onder andere Vietnam, Amerika en Rusland. En daar komt DRV hem graag in tegemoet: ‘We mogen onze vakantiedagen opnemen wanneer we willen. In bepaalde periodes, zoals het drukke voorjaar, is dat uiteraard wat lastiger. Maar in goed overleg is er qua werk-privébalans veel mogelijk.’

Informele en laagdrempelige werkcultuur: ‘Hartstikke gezellig’

Die menselijke maat uit zich volgens Rick niet alleen in de manier waarop alle collega’s voldoende tijd kunnen vrijmaken voor hun privélevens. Ook de werkcultuur bij DRV omschrijft hij als informeel en laagdrempelig. ‘Laatst was ik even op kantoor en dan ben je zo een uur verder. Even het weekend doornemen, praten over sport, de laatste coronaontwikkelingen doornemen. Hartstikke gezellig, die social talk.’

Ook zakelijk gezien staat de deur van collega’s altijd wagenwijd open, zo vertelt Rick. ‘Want ook al zit je met een auditteam op een bepaalde opdracht: als je er even niet uitkomt of een frisse blik kan gebruiken, kun je altijd bij andere collega’s binnenlopen om te vragen of ze even willen meedenken. Zelfs bij managers en partners. Er is in veel mindere mate sprake van hiërarchie op de werkvloer.’

Werken in de auditpraktijk is werken in een team

Als junior accountant manager audit staat Rick tussen het auditteam en de klant in. Hij zorgt voor de communicatie, bewaakt de planningen, verzorgt de reviews en stuurt het team aan. ‘Ik plan de controles van jaarrekeningen en de aanloop er naartoe. Dat wat het uitvoerende team heeft gedaan controleer ik en ik schrijf een accountantrapport van alle bevindingen. Die bespreek ik met de directie en aandeelhouders. Maar ook met de controllers en relatiemanagers. Hierdoor krijg je een beter beeld bij de klant en komen de cijfers tot leven!’

Het klantcontact en werken in een team is precies wat Rick zo leuk vindt aan het werken in de auditpraktijk. ‘Bij auditteam Brabant werken we momenteel met ongeveer 25 tot 30 mensen. Per controle werken we meestal samen met een mannetje of vier tot acht. Zo zit je steeds weer met verschillende collega’s om tafel. Dat zorgt voor een leuke dynamiek en veel afwisseling.’

Verschillende belangen maken het uitdagend

Ook de klanten zijn heel divers. Over het algemeen werkt DRV voor het mkb en familiebedrijven. Rick houdt zich juist meer bezig met corporate klanten. Denk aan private equity, snelgroeiende bedrijven en internationale organisaties. ‘Ik werk iedere keer voor een ander bedrijf, met een andere administratievoering, andere mensen en een andere manier van samenwerken. Dat maakt het uitdagend.’

‘Zo heb ik bijvoorbeeld een voetbalclub uit de eerste divisie als klant, waarbij de supporters met veel interesse naar de jaarcijfers kijken. Een andere klant groeit hard en wil aan de buitenwereld een hoge omzet laten zien. Maar er verkeren ook klanten in zwaar weer, die denken aan een overname en dan hebben de jaarcijfers invloed op de overnameprijs. Die verschillende belangen brengen steeds een spanningsveld met zich mee.’

Unieke controleaanpak: de waaromvraag centraal

Bovendien is de controleaanpak bij DRV uniek. Omdat er niet alleen wordt gekeken naar de cijfers, maar ook naar het verhaal erachter. ‘De waaromvraag staat altijd centraal. Waarom doet een klant bepaalde zaken zoals hij ze doet? Er is geen checklist die we moeten afwerken. Eerder een blanco vel van waaruit we als team bekijken hoe we iets het beste kunnen aanvliegen. Zo kunnen we breder naar de organisatie kijken.’

Persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden

De menselijke maat komt tot slot ook nog terug in het personal development programma waar Rick aan deelneemt. ‘Ik ben 5 jaar geleden overgestapt naar DRV en begonnen als senior staff audit. Twee jaar later werd ik supervisor audit en nu ben ik sinds anderhalf jaar junior accountant manager audit. Het leiderschapsprogramma helpt me om me op persoonlijk gebied verder te ontwikkelen, zodat ik uiteindelijk de stap kan maken naar accountant manager audit.’

In het programma leert hij vooral veel over zichzelf. ‘Iedereen heeft zo zijn eigen valkuilen en daar word je je tijdens de training een stuk bewuster van. Je kijkt naar het effect van je eigen gedrag en komt erachter hoe je dat kunt doorbreken. De insteek is echt hoe je je verder kunt ontwikkelen. Op het gebied van klantcommunicatie, een stukje leiderschap en duidelijke verwachtingen creëren bij bijvoorbeeld collega’s.’

Rick ervaart bij DRV een groeicultuur. ‘Als je hier komt werken, dan weet je dat je kúnt doorgroeien. Die wensen kun je kenbaar maken bij de eindverantwoordelijke van je afdeling. Ik heb er na drie functiewisselingen en een opleiding tot registeraccountant juist bewust voor gekozen dat ik in deze functie als junior accountant manager audit nog wat meer vlieguren wil maken. Zo ben ik beter voorbereid als ik straks de stap neem.’ Ook dát is de menselijke maat.

FacebookTwitterLinkedIn
MOORE An independent member firm of Moore Global Network Limited