Reisverslag International Tax
School Praag

• 23 mei 2018
  • Dirk van Oosterbosch - Junior belastingadviseur

Dirk van Oosterbosch is Junior Belastingadviseur bij Moore DRV in Breda. Samen met collega’s Steven van Straten (Oud-Beijerland) en Gijs Kramer (Goes) ging hij naar Praag om deel te nemen aan de International Tax School van Moore Global. Dirk schreef een verslag van zijn ervaringen en zijn ontmoetingen met 40 collega’s uit 14 verschillende landen.

Woensdag: de reis begint

Om 16:20 uur zal de Boeing 737-800 van KLM opstijgen, waardoor ik ’s ochtends nog enkele uren kan werken op de vestiging in Breda. Ik loop om 07:45 uur het kantoor binnen en start mijn computer op, uiteraard na een bezoekje aan de koffieautomaat.

Iets na het middaguur stap ik op de Intercity Direct, waar Steven en Gijs mij vanaf station Rotterdam zullen vergezellen. Op Schiphol hebben we nog genoeg tijd om onze euro’s in te wisselen voor Tsjechische kronen en om uitgebreid onze verwachtingen van de reis uit te wisselen.

Eenmaal aangekomen in Praag brengt een taxichauffeur ons naar het hotel in het centrum, vlak naast de Moldau. Tijdens de rit hebben we afgesproken met collega’s uit Spanje en Oostenrijk om elkaar te ontmoeten in een plaatselijk restaurantje, waar we wat eten, drinken en een indruk krijgen van de plaatselijke cultuur. Na het eten gaan we naar een kleine sports bar om naar de finale van de Europa League te kijken. Als het laatste fluitsignaal heeft geklonken drinken we ons biertje op en lopen we met de opgewekte Spanjaarden richting het hotel om ons op te maken voor de eerste dag van de International Tax School.

Donderdag: kennismaking met het Moore Global netwerk

Aangezien we ons om 08:30 uur moeten registreren, zitten we om 07:30 uur aan de ontbijttafel. Bij de registratie kan iedereen kennis maken met elkaar, op een enkeling met een vertraagde vlucht na. Tijdens de opening wordt uitgelegd hoe het Moore Global netwerk is opgebouwd en welke mogelijkheden het netwerk allemaal biedt.

Vervolgens mogen de deelnemers zelf presenteren. In de maand voorafgaand aan het evenement heeft elke groep van drie of vier deelnemers een voorgeschreven internationale casus uitgewerkt waarin vragen werden gesteld over onder andere de Rente & Royalty Richtlijn, het multilateraal instrument, de deelnemingsvrijstelling en informatie uitwisseling tussen landen. De uitwerkingen worden gepresenteerd met behulp van een Powerpoint presentatie.

Presentaties

Na een uitgebreide lunch bestaat het middagprogramma uit interessante seminars over grensoverschrijdende btw en transfer pricing, gegeven door leden van de Specialty Groups ‘VAT’ en ‘Transfer Pricing’ van Moore Global Europe.

De dag wordt afgesloten met een heerlijk diner in restaurant Bellevue, op slechts 200 meter afstand van de welbekende Charles Bridge. Na het diner lopen we met ongeveer de helft van de deelnemers naar een ondergronds barretje, waar we nog een ‘pivo’ nuttigen.

Vrijdag: een dag vol kennis

Na het ontbijt worden we opgesplitst in drie groepen waarbij elke groep vragen moet beantwoorden over business development zoals bijvoorbeeld kenmerken en unieke eigenschappen van de werkgever en wetgeving in verschillende landen. Na een koffiepauze worden de laatste presentaties gegeven van de voorbereide case studies.

Na de lunch volgt er wederom een presentatie over transfer pricing, ditmaal wat praktischer waarbij ook verschillende casussen worden uitgewerkt. Ook de belastingheffing op toekomstige ontwikkelingen zoals blockchain en 3D-printen komen aan bod.

Het laatste officiële gedeelte van de International Tax School bestaat uit presentaties van de business development van de ochtend. De dag wordt afgesloten met een borrel in de bar van het hotel.

De meeste deelnemers gaan nog mee eten bij een groot Tsjechisch restaurant. Tot slot gaan we met een aantal nog even wat drinken in de sports bar van woensdag, waarna we afscheid nemen van de collega’s die zaterdagochtend vroeg al vertrekken.

Zaterdag: nog even genieten van het prachtige Praag

We hadden besloten om pas zaterdag vroeg in de avond terug te vliegen, om zo ook nog wat van de stad te kunnen zien. Samen met drie Oostenrijkse collega’s die ook pas zaterdagavond terug reizen gaan we met de tram naar de Oude Stad, waar we nog een aantal plekken bezoeken die een toerist zeker gezien moet hebben. Na een laatste lunch vertrekken we langzaamaan richting het vliegveld om thuis de verhalen te vertellen over deze mooie trip. Het was een fantastische ervaring.

Heb ik je geïnteresseerd voor het werken in onze fiscale praktijk?

Ik kreeg de kans om samen met Steven en Gijs kennis te maken met veel buitenlandse collega’s uit het Moore Global netwerk en ook nog eens een hoop kennis op te doen voor de dagelijkse praktijk. Nu is het tijd om deze kennis toe te passen voor cliënten in de echte economie met grensoverschijdende vraagstukken. Natuurlijk ga ik niet ieder weekend naar dit soort bijeenkomsten, maar ik krijg wel voldoende ruimte om mijzelf te ontwikkelen. Er is veel aandacht voor professionele en persoonlijke groei. Zo kan ik mijn talenten verder ontwikkelen.

WhatsAppEmailFacebookTwitterLinkedIn

Zullen wij contact met jou opnemen?

Vul hieronder jouw gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.