‘DRV loopt voorop in de digitalisering van accountancy’

  • 31 maart 2021
  • Marc van Can - Partner en accountant

Wat je vijf jaar geleden deed in de accountancy, moet je nu vooral niet meer doen. Dat zegt Marc van Can, servicelijnverantwoordelijke samenstel en vennoot bij DRV. ‘Niet alleen door de veranderende regelgeving, maar ook door de digitalisering van ons vak. De accountancy ontwikkelt zich razendsnel en daar moeten wij continu op inspelen.’

DRV doet dat bijvoorbeeld door voorop te lopen als het gaat om de digitalisering. ‘Wij hebben slimme systemen uitgerold over onze hele praktijk. Digitaal werken is voor ons geen optie meer, maar de norm. En daar nemen wij ook onze klanten zoveel mogelijk in mee. Zij hoeven niet meer met papieren mappen naar kantoor te komen, maar kunnen hun documenten aanleveren als pdf. Dat scheelt voor hen een hoop menselijke handelingen.

‘Administratie vertaald in een overzichtelijk dashboard’

Maar ook voor ons. Want onze software verwerkt al deze gegevens automatisch. Een andere software doet daar weer een check op. En alleen aan het eind vindt er nog een menselijke review plaats om te controleren of alles klopt. Alle operationele en financiële informatie wordt vertaald in een dashboard. Zodat onze klanten bijna real-time kunnen zien: hoe sta ik ervoor, hoe verloopt mijn omzet, waaraan besteed ik het meeste geld, wat is mijn liquiditeitspositie, et cetera.

Wij stimuleren hen om de inzichten die dat dashboard geeft, goed te gebruiken. Onder andere omdat je er scenarioplanningen mee kunt maken. Zo zien ze bijvoorbeeld precies wat het effect is als ze een bepaalde investering doen, schulden aflossen of snijden in het personeelsbestand. En doordat we minder tijd kwijt zijn aan het verwerken van de administratie, gebruiken wij het dashboard ook als monitoringstool. Wanneer het ons opvalt dat de loonkosten stijgen, of de resultaten erg goed zijn, komen we in actie. Dan bellen we de ondernemer op en bedenken we samen hoe ze het beste met die ontwikkeling om kunnen gaan.

‘Meerwaarde in de vorm van een stukje advies’

Zien we dat de zaken goed gaan? Dan vragen we onze klant bijvoorbeeld of ze al geld hebben gereserveerd voor de belasting. Misschien is het handig om een voorlopige aanslag te vragen, zodat ze in termijnen kunnen betalen en de druk wat meer spreiden. In sommige gevallen kan het belastingtechnisch zelfs interessant zijn om een andere rechtsvorm te kiezen. Als dat inderdaad zo is, schakelen we onze fiscale collega’s in om die herstructurering te begeleiden.

Dat is ook wat onze cliënten tegenwoordig van ons verwachten. Waar de jaarrekening vroeger een belangrijke bron van informatie voor ondernemers was, zien zij anno 2021 met één druk op de knop al hoe ze ervoor staan. De gegevens in de jaarrekening zijn dus voor veel ondernemers oud nieuws en het is steeds belangrijker dat wij als accountants iets aan onze dienstverlening toevoegen. Dat doen wij bij de DRV in de vorm van een stukje advies.

‘Wij zijn de vertrouwenspersoon van de ondernemer’

Voor de klanten waar wij ons binnen de samenstelpraktijk op richten is dat enorm belangrijk. Dit zijn de kleinere ondernemers: van zzp’ers tot aan mkb’ers met zo’n 50 man personeel in dienst. Zij staan vaak alleen aan het roer, of in ieder geval bovenaan de piramide van hun bedrijf, en zien ons echt als hun vertrouwenspersoon. Wij weten financieel precies hoe ze ervoor staan en zijn degene met wie ze hun zorgen kunnen delen.

Maar nog belangrijker is natuurlijk dat we ze helpen die zorgen weg te nemen door met ze mee te denken over een oplossing. Dingen geregeld krijgen voor de ondernemers, die zijzelf en anderen niet voor elkaar krijgen: dat vind ik het leukste aan werken in de samenstelpraktijk. Denk aan financieringen regelen bij de bank, bedrijven kopen of verkopen, belasting besparen. Dat wij als organisatie zo meer efficiency realiseren, meer inzicht in de administratie bieden en zien dat de klant daar vervolgens de vruchten van plukt: dát geeft mij energie.

Continu nieuwe uitdagingen: ‘The sky is the limit’

Ons vak ontwikkelt zich razendsnel. De regelgeving verandert continu, digitaliseren is van steeds groter belang en de verwachtingen van onze klanten veranderen. Om al die ontwikkelingen bij te benen, bieden wij onze medewerkers de mogelijkheid om hun kennis uit te breiden. Natuurlijk moeten wij ons als accountants allemaal houden aan de PE-verplichting. Maar daarnaast kijken wij ook regelmatig naar aanvullende trainingen. Zoals een cursus over het werken met boekhoudprogramma Exact Online, een fiscale cursus, of een training in financieringsmogelijkheden. En naast je vaktechnische ontwikkeling hebben we ook aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden.

Door steeds nieuwe dingen te leren, kun je ook continu nieuwe uitdagingen vinden in je werk. Daarnaast kunnen medewerkers het altijd aangeven als ze toe zijn aan meer uitdaging. Wat dat betreft zeg ik altijd: “the sky is the limit”. Als ik de collega’s uit mijn team ertoe in staat acht, geef ik ze steeds zwaardere opdrachten, moeilijkere klanten, uitdagendere klussen. Ga er maar naartoe. Bel ze maar op. Ga maar met ze om tafel. Een beetje uitdaging houdt de ambitieuze collega’s gemotiveerd!

Behoeftes monitoren in een mentorprogramma

Maar het is niet zo dat DRV een hele harde cultuur heeft, waarbij het perse belangrijk wordt gevonden om continu door te groeien naar een volgende functie. Als iemand zegt: ik zit prima waar ik nu zit en dat hoeft echt niet meer te zijn, is dat ook goed. Om die behoeftes te monitoren hebben we een mentorprogramma. Wie ambities heeft en die wil waarmaken, bieden we de begeleiding om dat te kunnen doen. Andere collega’s laten we lekker in hun rol en proberen we vooral niet af te schrikken.’

FacebookTwitterLinkedIn
MOORE An independent member firm of Moore Global Network Limited