‘Zelfs de klant ziet dat we plezier uitstralen!’

  • 22 april 2020
  • Ferdous Peykar - Controleleider

Accountancy roept vaak een beeld op van mannen in pak, die formeel omgaan met zowel collega’s als klanten en die vooral heel erg hard werken. Maar volgens de controleleider van controleteam Brabant Ferdous Peykar geldt dat niet voor DRV. ‘Het gaat bij ons om méér dan alleen het nodige werk verzetten’, zegt hij.

 

‘Laatst had ik een gesprek met een klant over de voortgang van de opdracht die we voor hem uitvoeren, toen hij opmerkte dat we zo’n tof team hadden. Hij vond het leuk om te zien dat we niet alleen goed werk afleverden, maar dat er onderling ook een fijne sfeer was. Hij zei zelfs dat we plezier uitstraalden in ons werk. Hoe mooi dat de klant dat zelfs ziet?

 

Zakelijk én vriendschappelijk

Het klopt inderdaad dat wij veel waarde hechten aan een beetje gezelligheid op de werkvloer. Het is echt meer dan alleen werken en klaar. Ik heb met sommige collega’s zelfs zo’n leuke klik dat we regelmatig na werk samen nog even ergens wat eten. Misschien komt dat ook doordat er relatief veel jonge mensen werken bij DRV. Dat zorgt natuurlijk voor een lossere sfeer.

Dit geldt net zo goed geldt de omgang met onze partners. Ik was pas bijvoorbeeld drie dagen naar Londen. En het eerste wat de vennoot me vroeg toen ik weer op kantoor was, was: “Hé, hoe was het? Heb je het leuk gehad?”. We spreken eigenlijk altijd eerst ons weekend door en komen daarna pas ter zake. Ik vind die laagdrempeligheid heel erg fijn.

‘De deur staat altijd open’

Het klinkt misschien heel cliché, maar bij DRV staat de deur van collega’s letterlijk en figuurlijk áltijd open. Iedereen is bereid om elkaar te helpen. Als je een vraag hebt, of je loopt even vast, dan kun je dat altijd bespreekbaar maken. Niet alleen werk gerelateerd, maar ook als je privé ergens meezit, wordt er geluisterd en kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Toen ik net bij DRV begon, had ik weleens vragen over de werkwijze. Het bedrijf waar ik vandaan kwam had een heel andere aanpak en dat was soms even zoeken. Maar ik kon altijd aankloppen bij andere controleleiders of managers. Dan maakten zij tijd om me uit te leggen hoe zij het deden en waarom juist op die manier. Daardoor leer ik anders naar zaken te kijken en hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Controleteam zonder hiërarchie

Ik werk in het controleteam steeds met vijf man aan één opdracht. Theoretisch gezien is er wel sprake van hiërarchie door de functieverschillen binnen het team. Maar daar merk je in de praktijk niet veel van. Het is niet zo dat teamleden met een hogere functie orders uitdelen en zeggen “doe dit, doe dat”. Zij zorgen juist dat iedereen de juiste begeleiding krijgt om kwaliteit te leveren en te groeien.

We gaan lekker casual met elkaar om en spreken elkaar gewoon aan met ‘je’. Dat doen we overigens niet alleen met de directe teamleden, maar ook vaak met klanten. We peilen aan het begin van een controle hoe zij aangesproken willen worden. En dat is meestal met de voornaam en met jij of je. Dat is volgens mij ook wel kenmerkend voor het type klanten waarmee wij veel samenwerken: de ondernemers in de echte economie.

Bij sommige klanten schuiven we tijdens de lunch even aan tafel om onze boterhammetjes op te eten. En anders doen we dat vaak met het team gezamenlijk tussen half 1 en 1 uur. Als het lekker weer is gaan we even een rondje wandelen, of anders eten we iets in de kantine. Maar als ik liever eens een half uurtje wil doorwerken, dan kan dat ook.’

FacebookTwitterLinkedIn

Wil je meer weten over het werken bij DRV?

Stel hieronder jouw vraag, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  

Onze recruiters

MOORE An independent member firm of Moore Global Network Limited